DNB og Verifone samarbeider

DNB og Verifone har inngått et strategisk samarbeid hvor vi sammen skal utvikle kontaktløs betaling med mobil i Verifones terminaler gjennom DNBs betalingsløsning Vipps.

Vipps er den første sømløse mobile betalingstjenesten som kan benyttes på Verifone sine betalingsterminaler. Verifones infrastruktur er åpen for alle aktører, uavhengig av hvilken betalingsapp forbrukeren foretrekker, eller hvilken bank butikken har.

Vipps forenkler kjøpsopplevelsen i butikk
Over 1,5 millioner nordmenn har lastet ned Vipps-appen, og betalingsterminalen er det punktet kunden er vant til å betale på.  Butikken har allerede en betalingsterminal som enkelt kan klargjøres for å motta Vipps-betalinger uten å oppgradere kassesystemet  eller sette ut ny hardware.  Løsningen vil dermed oppleves rask, sikker og enkel å ta i bruk, både for butikken og for kunden.

-Dagens utvikling med flere terminaler/enheter i kassepunktet mener vi er uryddig, og med denne løsningen vil Verifone tilby en terminal for alle betalingsapplikasjoner.  Med Vipps i terminalen vil kunden kun forholde seg til en terminal, noe som gjør det enklere for kunden å orientere seg i en betalingssituasjon, sier Pål Andrè Fredriksen, produktdirektør Verifone Norden og Baltikum.

Rent teknisk skjer kommunikasjonen fra kundens telefon til butikkens terminal med standarden Bluetooth Low Energy. Kunden betaler kontaktløst. Det vil si at man bare skal holde telefonen inntil betalingsterminalen og  godkjenne beløpet på telefonen.

-DNB jobber kontinuerlig med å utvikle Vipps til nye områder. Det er stor etterspørsel etter å kunne betale med Vipps i butikker, så da er det naturlig for oss å inngå samarbeid med Verifone om dette, sier Vipps-direktør Rune Garborg.

-Verifone er Nordens ledende betalingsaktør og vi er stolte over å være først ute med å tilby Vipps i terminalen sammen med DNB,  sier Per Kristian Nauste, administrerende direktør Verifone Norge.

Om Verifone
Verifone er verdens største produsent og leverandør av betalingsterminaler med over 20 millioner installerte betalingsterminaler.  Verifone Norway AS leverer betalingsterminaler, programvare og nettbetaling, samt tilhørende service og support til det norske markedet. Vi har kontorer i Oslo, og snart 30 års erfaring i å levere sikre og innovative betalingsløsninger til alt fra store kjeder til små enkeltstående butikker, i alle ulike bransjer. Vi har i overkant av 60 000 terminaler ute i det norske markedet.

Om Vipps
Vipps er Norges mest populære betalingsapp med over 1.5 millioner brukere. Nordmenn har tatt i mot Vipps med åpne armer, og i snitt laster 6.500 nye brukere ned appen hver dag. Vipps går nå fra vennebetaling til hverdagsbetaling med mange nye satsningsområder.

For mer informasjon, kontakt:

Verifone Norway AS
Per Kristian Nauste, Administrerende Direktør